Máte vo firme krabicu?

Kľúčové slová: Technológie

Máte radi konfekciu, alebo uprednostňujete šaty na mieru? Väčšina z nás nakupuje v maloobchodnej sieti a bežná konfekcia plne uspokojuje naše potreby. V živote však dochádza k situáciám, kedy sa chceme vymedziť z bežného rámca, chceme sa líšiť. Vtedy si začíname kupovať značkové autá, odevy, doplnky... Mali by podčiarknuť náš spoločenský status. A takto nejako je to aj so softvérom.

Keď spoločnosť začína, hľadá si svoje miesto na trhu, buduje si klientelu, rieši marketing. Softvér je pre ňu len nevyhnutným predpokladom na rozbeh firmy. Je to akási evidenčná podpora. Mnohé firmy preto na začiatku siahajú po overených krabicových systémoch. Balíkové riešenia im dokážu poskytnúť nutný servis pre rozbeh.

Podľa nelichotivých štatistík však drvivá väčšina z týchto spoločností do 10 rokov zanikne. Prečo niektoré spoločnosti prežijú? Čím sa líšia? Čo robia inak? No musia byť celé iné. Musia sa odlíšiť od svojej konkurencie. Musia mať unikátny výrobok alebo službu. Musia využívať unikátne postupy. Možno majú unikátne ceny. A určite "frčia na inováciách".

Môžu však byť unikátni s krabicovým softvérom? Niekedy áno, zväčša však nie. Krabicové systémy majú pevne prednastavenú funkcionalitu, ktorá je síce odladená veľkým objemom realizovaných inštalácií, vyžaduje však prispôsobenie vnútrofiremných procesov existujúcemu softvéru. Spoločnosť sa teda musí prispôsobiť tomu, čo ponúka systém a čo pravdepodobne využíva aj jej konkurencia. Na zapracovanie inovácií tu veľký priestor nie je.

Klientsky orientované softvéry idú opačnou cestou. Softvér, ktorý sa v spoločnosti implementuje, býva výsledkom podrobných analýz a rozsiahlej komunikácie medzi zadávateľom a tvorcom. Zrod systému je časovo aj finančne omnoho náročnejší ako pri štandardizovaných riešeniach. Zadávateľovi však poskytuje benefit v podobe odlíšenia sa od konkurencie. Okrem možnosti zavedenia sofistikovaných postupov pre inovačné riešenia (takýmito riešeniami sa spoločnosti vymedzujú na trhu), dáva aj kvalitné manažérske výstupy v podobe tabuliek, grafov, marketingových máp, či rôznych, klientom definovaných zostáv.

Vhodnosť unifikovaných softvérov treba zvažovať aj pri rýchlorastúcich spoločnostiach. Pri krabicových systémoch si totiž kupujete licenciu na určitý počet užívateľov. S rastom spoločnosti musíte licencie dokupovať. Klientské softvéry Vás spoplatnia jednorázovo, počet užívateľov zväčša neriešia. Pri nich si priplácate len za zlepšenie funkcionality. Takže ak plánujete expandovať, "softvér na mieru" Vás paradoxne môže vyjsť lacnejšie.

Pri rozhodovaní nesmiete prehliadnuť aj kvalitu podpory. Klasické krabicové softvéry poskytujú podporu od–do, cez pracovnú dobu. Tie proužívateľské rozpätie od-do naťahujú na maximálnu možnú mieru, no všetko len v rámci existujúcej funkcionality. Podpora modelom 24/7, ktorá okrem bežného hot-linu zahŕňa aj poradenstvo pri nastavení firemných procesov a nekonečné úpravy funkcionality, tá je možná iba pri "softvéroch na mieru".

Kupovať, či nekupovať "krabicové riešenie"? "Krabica", tak ako klientsky orientovaný softvér, má svoje výhody aj nevýhody. Pokiaľ ste malá spoločnosť so štandardnými produktmi, je pre Vás "softvér na mieru" zbytočne drahý a často aj komplikovaný. Ak ste však vyrástli, chcete expandovať, zavádzať nové služby, či optimalizovať procesy, tak Vám asi balíkové riešenia postačovať nebudú.

Zvažujete? Skúste si vyplniť náš malý dotazník. Možno Vám dá odpoveď, či ste dospeli do štádia, kedy treba "krabicu" vymeniť.

Kto Je
LLARIK?
Google+

Kontakt

Pažitná 1017/37
926 01, Sereď, Slovakia
tel. : +421 31/32 12 000
llarik@llarik.sk


Zväčšiť mapu

© 2012-2018 LLARIK, s. r. o. Všetky práva vyhradené. Design by KREA.

Mapa stránok